بررسی تطبیقی و تحلیلی صور خیال در دیوان رودکی و فرخی سیستانی بر اساس عناصر طبیعت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زابل
- نویسنده ابراهیم خلیفه
- استاد راهنما محمد میر حیدرعلی دهمرده
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
عناصر طبیعت به عنوان عناصر اصلی تصویر سازی رودکی و فرخی سیستانی می باشند. علی رغم جایگاه ویژه ی این دو شاعر در ادبیات فارسی و تأثیر پذیری شاعران بعد از آن ها، پژوهشی شایسته در رابطه با موضوع این رساله صورت نگرفته و اظهار نظرها درباره ی طبیعت گرایی دو شاعر به صورت کلی و مبهم می باشد، بنابراین ضرورت در یک پژوهشی کتابخانه ای ضمن بررسی تعاریف صور خیال و طبیعت و مبنا قرار دادن دقیق ترین و کامل ترین تعاریف، دیوان دو شاعر مورد بررسی قرار گرفته است و با بررسی تطبیقی و تحلیلی به بیان اشتراکات تصویری (ابیات قابل تطبیق) و تفاوت های تصویری دو شاعر از جزء جزء عناصر طبیعت و ترسیم جدول بسامد صور خیال دو شاعر از عناصر طبیعت در بخش های مختلف پرداخته شده است. نتایج نشان داد، رودکی به عنوان پدر شعر فارسی الگویی مناسب برای فرخی بوده و وی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت تأثیر شیوه ی تصویر سازی خود قرار داده است، به طوری که در بحث عناصر طبیعت 32 درصد صور خیال رودکی با ?? درصد صور خیال فرخی از عناصر طبیعت قابل تطبیق می باشد و توافق معنا داری بین صور خیال دو شاعر وجود دارد. از دیگر نتایج این تحقیق آنکه، تنوع و بسامد صور خیال رودکی در بهره مندی از عناصر طبیعت بیشتر از فرخی و حدود 3/1 برابر وی می باشد و بیشترین سهم صور خیال دو شاعر از عناصر طبیعت مربوط به «روییدنی ها» می باشد که این میزان در دیوان رودکی 21 درصد و در دیوان فرخی 22 درصد می باشد.
منابع مشابه
ضرورت تصحیح دوبارة دیوان فرخی سیستانی
از تصحیح دیوان فرخی سیستانی شصت سال میگذرد. تصحیح این دیوان در آن روزگار با امکانات و نسخههای در دسترس، کوششی ستودنی است؛ اما ابیات بسیاری در چاپ دبیرسیاقی وجود دارد که به سبب روش تصحیح و دسترسینداشتن ایشان به نسخههای بهتر و بیشتر، معنای مناسبی ندارد. نویسندگان این جستار به بیش از هفتاد نسخه از دیوان این شاعر بزرگ دسترسی یافتند؛ از میان آنها ده نسخة مهمتر تهیه شد و سرانجام شش نسخۀ باارزش ب...
متن کاملطالب آملی و صور خیال در دیوان او
سید محمد طالب آملی در حدود سال987 ه . ق درآمل مازندران چشم به جهان گشوده و در حدود سال1036ه . ق در کشمیر وفات یافته است . طالب یکی از دردمندترین شاعران سبک هندی است که از ایران به سرزمین خیال انگیز شاعرپرور هند پناه برده است . او در ریاضیات ‘ نجوم حکمت و عرفان دستی قوی داشته یکی از تواناترین شاعران سبک هندی است . چه سخنوری چون صائب تبریزی عظمت مقام او را تصدیق کرده است. طالب با همه مضمون انگی...
متن کاملاجتماعیات در دیوان فرخی سیستانی
ادبیات هر قومی یکی از ارکان عمد? فرهنگ آن قومست. ادبیات فارسی هم به عنوان یکی از ارکان فرهنگ ایرانی، تنها مجموعه ای از کلمات و واژگان زیبا و موزون نیست بلکه «لای? پنهان تاریخ مردمی است که حقیقت جانشان همیشه واژون و وارون نمایانده شده و تنها وسیله ای است که ملّتی در پناه آن ژرف ترین احساسات، سنگین ترین رنجها و پیچیده ترین نیازها و سرکوب شده ترین آرزوها و پایمال شده ترین حقوق و خواستها و نازترین ر...
15 صفحه اولمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملتشبیهات و استعارات در دیوان فرخی سیستانی
پس از قرائت دقیق دیوان فرخی سیستانی ابیاتی که دارای تشبیه و استعاره بودند را تفکیک نموده و سپس مشبه هایی که به مشبه به های مختلف تشبیه شده اند را در کنار هم آورده و از تکرار آنها پرهیز کرده ام ابیاتی که به عنوان شاهد مثال آورده شده به همراه آدرس دقیق آنها یعنی شماره ی بیت و قصیده یا قطعه و ... ذکر شده است. عنوان تشبیه مضمر و تفضیل در ابیاتی که دارای چنین تشبیهاتی هستند نوشته شده و در استعاره نو...
15 صفحه اولنقد روانشناسی باورهای خرافی در دیوان فرخی سیستانی و منوچهری دامغانی
خرافات معلول زندگی آدمی وعکس العمل او در مقابله با طبیعت و محیط اسرارآمیز پیرامون وی است،که در مواقع حساس و لحظه هایی که عدم اعتماد و اطمینان به آینده وجود دارد حادث می گردد. اغلب خرافه ها در گذشته بخشی از نظام گسترده ی باورهای اجتماعی را تشکیل می دادند به عنوان میراث اجتماعی به افراد رسیده اند . برخی ازعقاید خرافی نیز منشا روانی دارند.این افکار موهوم وخیالی افراد رااز تدبیرمسائل براساس منطق و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زابل
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023